Yazı Detayı
06 Nisan 2016 - Çarşamba 11:03
 
URFA EFSANELERİ
NECDET ŞANSAL
 
 

Değerli okuyucular sizde takdir esersiniz her gün aynı sözleri dinlemek konuşmak gibi aynı konuları yazmak tekrar olur insana bıkkınlık verir. Bu açıdan dolayı arada sırada siyaset dışı değişik bir konu yerel konular yazmak daha anlamlı olur diye düşündüm. Aslını isterseniz yerel gazete köşe yazarları bulundukları şehrin sosyal kültürel tarihi konuları hakkında daha fazla yazmaları gerekir kanaatindeyim. Zaten genel yayın yönetmenlerinin tercihleri çoğu kez bu istikamette oluyor. Hele Şanlıurfa gibi masalı bol bir şehirde yaşıyorsanız size bu konularda malzeme çok. Sözü çok uzatmadan başlayalım anlatmaya. Vakti zamanında bir padişah varmış. Bir gece bir rüya görür Sabah olunca padişah sağ veziri sol veziri yanına çağırmış çarşıya tellal yollamış, duyduk duymadık demeyin padişahın kim rüyasını bilirse bir kese altın verile bilmeyenin boynu vurula diye emir çıkartır. Ahaliden yoksul olanlar rüyayı bilirsem hayatım kurtulur bilmesem gam yemem zaten ölmüşüm derler sarayın yolunu tutarlar, Padişah gelenlere durumu anlatır kabul ederler Rüyayı kimse Doğru bilmez çoğunun kellesi gider. Artık kimse saraya yaklaşmaz. En son şehrin kenar semti Eyyübiye'de oturan bir kişi ortaya çıkar tıpkı öbürleri gibi rüyayı bilirsem zengin olurum bilmesem ölürüm der, saraya doğru yola çıkar. Bahçelerin arasından geçerken bir yılan kendisini görür uğurlar ola kardeş nereye böyle der adam meseleyi yılana anlatır yılan adama acır padişahın rüyasını söyler ancak altının yarısının kendisine verilmesini ister adam severek kabul eder saraya gelir padişah durumu adama anlatır, ucunda ölüm olduğunu söyler adam kabul eder, padişaha rüyasında bütün mahlûkatı kurt olarak gördüğünü söyler doğru bildin der bir kese altın verir yılanın yanına uğramadan doğru evine gider. Bir sene sonra padişah bir rüya gene görür, Telalar çarşıya çıkar, Kimse korkusundan saraya yaklaşmaz. Padişah geçen sene rüyamı birisi bilmişti, askerlerine emir verir gidin o adamı getirin der askerler gider adamı evden alır bahçelerden geçerler adam askerlerden izin ister yılanla görüşür Altını getirmediği için pişman olduğunu söyler yılandan padişahın rüyasının tabirini sorar altının yarısını getireceğine dair yılana söz verir. Adam Padişahın yanına getirilir, padişaha rüyasında tüm mahlukatı tilki olarak gördüğünü söyler padişah doğru bildin der iki kese altın verir. Adam bu defa köşeyi bükmez yılanın yanına gider yılanı taşlar yılan kaçar canını zor kurtarır. Üçüncü sene padişah gene bir rüya görür kimse tabir edemez padişah askerlerine daha evvel rüyasını bilen adamı getirmelerini ister, askerler gider adamı evden alırlar gene bahçelerin içinden geçerek yılanın yanına varır yalvarır yakarır rüyanın tabirini sorar yılan rüyanın tabirini söyler altının yarısını ister adam yemin billah ederek alacağı altını getireceği sözünü verir.
Padişahın yanına gelir rüyasında tüm mahlûkatı koyun olarak gördüğünü söyler padişah doğru bildin der adama üç kese altın verir.
Adam bu defa kaçmaz doğru yılanın yanına gider bu altınların hepsi senin olsun der yılan ben altınları ne yapacağım benim yediğim topraktır insan insanlığını bilse kurtla koyun bir arada yaşar der çeker gider ağaçların arasında kaybolur. Şimdi diğer masala geçelim. Efsaneye göre Dünyanın her tarafı her bir karış toprağı ölü toprağıymış yani her taraf mezarlıkmış. Çok eski zamanlarda bir padişah varmış.
Bir gün vezirlerini çağırmış demiş bana ölü toprağı olmayan yerden bir desti ve bardak yapın emrini vermiş vezir ve adamları bakmışlar her taraf siyah kirli toprak yani ölü toprağı, gezmişler dolaşmışlar, nihayet sultan tepesi köyünün tepesinde el değmemiş zan ettikleri bir toprak bulmuşlar. Burada mezar olmaz ölü toprağı değil demişler, testiyle bardak yapmışlar. Padişaha bu bardaktan su verilmiş padişah tam bardağı ağzına götürürken bardak dile gelmiş iç padişahım iç bende senin gibi bir padişahtım demiş, Herkes şaşırıp kalmış. Kimler gelmiş kimler geçmiş bu âlemden önemli olan şairin dediği gibi baki kalan bu kubbede hoş bir seda bırakmak. Bu efsane anlamak isteyene ibretlik bir ders veriyor.

 
Etiketler:
Yorumlar
Diğer Yazılar
KEÇECİ RAMAZAN USTA
AHMET KUDDUSİ HOCA
KALAYCI OSMAN USTA
HANGİ MUHACİR HANGİ ENSAR
BALIKLIGÖL YOL YAPIMLARI TARİHİ ÇARŞILARA ZARAR VERİYOR
TOPLUMSAL GELİŞME DEMOKRATİK EĞİTİMDEN GEÇER
NİMET ÇOĞALMIŞ ŞÜKÜR AZALMIŞ
HAYAT TİYATRO GİBİ
SAĞLAM BİRLİK ADALETTEN GEÇER
ZAHAR İYİ OLUR
TEKNOLOJİ KÜLTÜRÜMÜZE ZARAR VERİYOR-3
TEKNOLOJİ KÜLTÜRÜMÜZE ZARAR VERİYOR- 2
TEKNOLOJİ KÜLTÜRÜMÜZE ZARAR VERİYOR (1)
HAYAT BİR YOLCULUKTUR
MADDİ VE MANEVİ KALKINMA -2
MADDİ VE MANEVİ KALKINMA-1
YENİ BİR SİSTEM YENİDEN UMUT
YAŞAMA DAİR -2
YAŞAMA DAİR (1)
SALİHLİ KİRAZI KAVACIK ÜZÜMÜ
GENÇLİK NEREYE DOĞRU
TOPLUMSAL BİRLİK BİZ OLMAKTAN GEÇER
ORUÇ NEFSİ TERBİYE ETMEK
EMEKLİYE DEĞER VERİLDİ
URFA'NIN ULAŞIM SORUNU
KULLAN AT KÜLTÜRÜ
İYİMSER VE KÖTÜMSER
11 NİSAN’IN BİLİMMEYEN YÖNLERİ
SÖZ UÇAR YAZI KALIR
HAYAT KADAR ACI
URFA'DA ŞİMDİ MODA KARAKÖPRÜ
11 NİSAN'IN BİLİNMEYEN YÖNLERİ
KADINLAR GÜNÜNDE DİLE GETİRİLMEYEN DOĞRULAR
PLASTİK NESİL
İSLAM DİNİN BİR GERÇEĞİ TASAVVUF
MANEVİ DEĞERLERİMİZ AŞINIYOR
URFANIN SORUNLARI
İNSANI ANLAMAK-2
İNSANI ANLAMAK-1
ESKİ URFA KIŞLARI -5
URFANIN ESKİ KIŞLARI -4
URFANIN ESKİ KIŞLARI-3
URFANIN ESKİ KIŞLARI -2
URFANIN ESKİ KIŞLARI -1
URFA ŞEDADİ AŞİRETİ
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -12
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -11
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -10
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -9
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -8
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -7
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -6
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -5
KUDÜS FATİHİ SELAHADDINİ EYYUBİ -3
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -2
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -4
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -1
IRKÇI SİYONİZME KARŞI BİRLİK
EMPERYALİZM KÜLTÜRÜMÜZE DE ZARAR VERİYOR
İZMİR FARKLI BİR ŞEHİR
TOPLUMSAL SAGLIKTA ÇÖZÜM GEREKİYOR
URFADA ÇEVRE GÖNÜLLÜSÜ BİR GARİBAN
EMPERYALİST DEVLETLETLERİN OYUNU
YAKIN GELMEK
YENİ BİR SİSTEM YENİ DÖNEM
YASALAR UYGULANMAK İÇİN ÇIKAR
BİRLİK BERABERLİK DÖNEMİ
BAHAR GELDİ ÇİÇEKLER SOLMASIN
BELEDİYE'NİN ÖNEMLİ BİR GÖREVİ DENETLEMEDİR
8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜ
ADALET MÜLKÜN TEMELİDİR
ŞANLIURFA SAĞLIK HİZMETLERİ YETERSİZ
DEMOKRASİ VAZGEÇİLMEZ BİR DEĞERDİR
DEMOKRASİ MÜCADELESİ
ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ REFERANDUMU
URFA'DAN TARİHİ KISSALAR (5)
URFA’DAN TARİHİ KISSALAR (4)
URFA'DAN TARİHİ KISSALAR (3)
URFA’DAN TARİHİ KISSALAR (2)
URFA’DAN TARİHİ KISSALAR (1)
İNSAN OLMAK
URFA ABACI SANATININ SON USTASI
URFA'NIN ESKİ KIŞLARI
KOLOMBİYA BARIŞININ VERDİĞİ DERS
KEYFİ 112 ARAMALARI
TUNUS'TA SİYASAL İSLAM TARTIŞILIYOR
DARBEYE HAYIR YAŞASIN DEMOKRASİ (1)
SURİYELİ MÜLTECİLERE VATANDAŞLIK
FAKIBABAYI ANLAMAK GEREKİYOR
URFANIN ESKİ YAZ RAMAZANLARI
URFA VELİLERİNDEN BAZI MENKIBELER(2)
URFA VELİLERİNDEN BAZI MENKIBELER (1)
URFA'DA UYUŞTURUCU SALGINI ARTIYOR
GEÇMİŞTEN DERS ALMAK
EMEKLİ SORUNLARI
HANGİ ENSAR VE MUHACİR
HANGİ İSLAM 2
HANGİ İSLAM-1
URFA'NIN BAZI TARİHİ MESELLERİ 2
URFA’NIN BAZI TARİHİ MESELLERİ -1
YARGI BAĞIMSIZLIĞI İHLAL EDİLİYOR
KÜRT SİYASİ HAREKETİ HAKKINDA
TERÖRÜN NEDENLERİ İNCELENMELİ
ÇÖZÜM SÜRECİNDEN ÇÖZÜMSÜZLÜĞE GİDİŞ
YENİURFA
Ulusal Gazeteler
Yazarlar
Bizim Gazete
Alıntı Yazarlar
Anketler
Şanlıurfa Büyükşehir ve ilçe belediye başkanları başarılı mı?
Puan Durumu
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
Özlü Sözler
Güzelliği sevdiği kadar, erdemi de seven bir insanı daha görmedim.


Konfüçyus
Bir Hadis
Allah Rasûlü; “Din nasihattır, samimiyettir” buyurdu. “Kime Yâ Rasûlallah?” diye sorduk. O da; “Allah’a, Kitabına, Peygamberine, Müslümanların yöneticilerine ve bütün müslümanlara” diye cevap verdi.


SADİ
Nöbetçi Eczane


Nöbetçi eczanlerle ilgili detaylı bilgi için lütfen tıklayın.

Arşiv
Modül 1

Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.

Haber Yazılımı