Yazı Detayı
08 Şubat 2017 - Çarşamba 08:41
 
DEMOKRASİ MÜCADELESİ
NECDET ŞANSAL
 
 

İnsanlık tarihi boyunca toplumlar en çok krallık hükümdarlıkla Yani tek adam iradesiyle iktidarıyla yönetildiler.

İnsanların hak hukuku yok denecek kadar azdı. Ancak orta çağda aklın öncülüğünde Bilimsel Gelişmeler sonucu özelikle matbaanın icadı okumayı yazmayı çoğaltarak insanlar aydınlanıp, hakları için devlet yönetimine katılmak için mücadele verdiler.

Bunun sonucu uzun bir süre sonra Adı halk yönetimi olan demokrasi demokratik yönetim tarzı oluştu. Şimdi bir ülkenin gelişip gelişmediği insan haklarına hukuka saygılı olup olmadığı yönetim şeklinin demokrasi olup olmadığından belli oluyor.

Bu nedenle Tarihten günümüze denen birçok toplum yönetim biçimlerinden biri mükemmel olmasa da en iyisi demokrasidir denilebilir. Demokrasi düşüncesi ve yönetimi ilk kez eski yunan şehir devletlerinde Aristo, Eflatun gibi bilginlerin fikirleri önerileri sonucu önce Atina'da ortaya çıktı. Roma imparatorluğu döneminde de bazı demokrasi nüveleri tarzı görülse de asıl demokrasi benzeri 1215 yılında İngiltere krallığında ortaya çıkar. Bu tarihte bazı aydın ilerici soylu sınıfı kralın geniş sınırsız despot yetkilerine karşı isyan eder. İngiliz kralı bazı temel hakları halka vermek zorunda kalır.

Uzlaşma sonucu varılan 63 maddeli anlaşmaya mağna carta (büyük sözleşme) adı verilir bu İsimle demokrasi tarihine geçer. Ancak Demokrasinin insan haklarının kitlesel ivme kazanması Avrupa ülkelerinde ronesans (yeniden doğuş) ve reform hareketleri sonucu özelikle 17-18. asır Aydınlanma Devri bilim adamları düşünürleri ve filozofları galile voltaire nevton bilim alanında,sosyal yönetim alanında ise bir çok düşünür örneğin jan jak ruso büyük mücadele verir, toplumsal sözleşme esaslarını yazar. Monteskiyo ise demokrasinin olmasa olmazı güçler ayrılığının önemini ve gerekliliğini belirtir yazar. savunur.

İnsancıl (hümanist) denilebilecek bu bilginler Bu kutsal değerlerin mücadelesini verdiler. 1789 Fransız devrimi tek adamlı kralık yönetimine son verdi. Yeni bir çağa geçildi. Çünkü toplumların tarihi bazı dönemlerde aksamalar olsa da sürekli ileriye gelişmeye yönelik olmuştur. Tek değişmeyen şey değişmedir gelişmedir. Bir nehirde iki kez yıkanılmaz gerçeği var. Fransız devriminin "özgürlük, eşitlik,kardeşlik" sloğanı böylece Evrensel bir nitelik kazanarak yeni bir çağ demokrasi ve insan hakları çağına geçilmiş oldu.

Tabi bu devrim denilebilecek değişme gelişme komşuda pişer bize de düşer misali ülkemize yani o dönemde Osmanlı devletine etkileri yansımaları oldu. Üçüncü Selim devrinde İlk yenilik ve değişiklik adına islahat hareketleri denildi. Meşveret (danışma) meclisi kuruldu. 1839 Yılında Sultan Abdulmecid döneminde tanzimat fermanı ilan edilerek Osmanlı devleti tebasına bazı haklar veridi. Örneğin daha evel Padişahların insanların mallarını müsadere etme yetkisi kaldırıldı. Mülkiyet hakkı getirildi. Daha evel yargılanmadan ceza veriliyordu bu düzenlemelerden sonra artık yargısız ceza veya infaza son veriliyordu. Nihayet 1876 yılında ikinci Abulhamit döneminde 1. meşrutiyet ilan edilir meclisi mebusan (millet meclisi) kurulur kanun-i esasi (anayasa) yapılır. İkinci meşrutiyet 1908 yılında ilan edilir. 1923 te Cumhuriyetin kurulmasından 1950 yılına kadar tek adamlı milli şeflik dönemi devam eder. Bu tarihten sonra demokrasiye çok partili düzene geçilir seçimler yapılır. Demokrat parti artık yeter söz milletindir sloganıyla iktidara gelir. Kısaca özetlemeye çalıştığım demokrasi tarihi ülkemizde yaklaşık 200 yıldır devam ediyor.

Bir çok bedeller ödenen demokrasi mücadelesinden demokratik haklardan bundan sonra geriye gidilmesi mümkün görünmüyor. Anayasa da belirtilen Türkiye Cumhuriyeti laik demokratik sosyal bir hukuk devletidir ilkesi aklın bilimin çağın gereğidir.

Bilinmesi anlaşılması gereken gerçek Bu somut şartların aksine yapılacak uygulamalar ülkenin ve halkın yararına olmaz. Asıl yapılması gereken demokrasinin geliştirilmesi olmalı.

 
Etiketler:
Yorumlar
Diğer Yazılar
TOPLUMSAL GELİŞME DEMOKRATİK EĞİTİMDEN GEÇER
NİMET ÇOĞALMIŞ ŞÜKÜR AZALMIŞ
HAYAT TİYATRO GİBİ
SAĞLAM BİRLİK ADALETTEN GEÇER
ZAHAR İYİ OLUR
TEKNOLOJİ KÜLTÜRÜMÜZE ZARAR VERİYOR-3
TEKNOLOJİ KÜLTÜRÜMÜZE ZARAR VERİYOR- 2
TEKNOLOJİ KÜLTÜRÜMÜZE ZARAR VERİYOR (1)
HAYAT BİR YOLCULUKTUR
MADDİ VE MANEVİ KALKINMA -2
MADDİ VE MANEVİ KALKINMA-1
YENİ BİR SİSTEM YENİDEN UMUT
YAŞAMA DAİR -2
YAŞAMA DAİR (1)
SALİHLİ KİRAZI KAVACIK ÜZÜMÜ
GENÇLİK NEREYE DOĞRU
TOPLUMSAL BİRLİK BİZ OLMAKTAN GEÇER
ORUÇ NEFSİ TERBİYE ETMEK
EMEKLİYE DEĞER VERİLDİ
URFA'NIN ULAŞIM SORUNU
KULLAN AT KÜLTÜRÜ
İYİMSER VE KÖTÜMSER
11 NİSAN’IN BİLİMMEYEN YÖNLERİ
SÖZ UÇAR YAZI KALIR
HAYAT KADAR ACI
URFA'DA ŞİMDİ MODA KARAKÖPRÜ
11 NİSAN'IN BİLİNMEYEN YÖNLERİ
KADINLAR GÜNÜNDE DİLE GETİRİLMEYEN DOĞRULAR
PLASTİK NESİL
İSLAM DİNİN BİR GERÇEĞİ TASAVVUF
MANEVİ DEĞERLERİMİZ AŞINIYOR
URFANIN SORUNLARI
İNSANI ANLAMAK-2
İNSANI ANLAMAK-1
ESKİ URFA KIŞLARI -5
URFANIN ESKİ KIŞLARI -4
URFANIN ESKİ KIŞLARI-3
URFANIN ESKİ KIŞLARI -2
URFANIN ESKİ KIŞLARI -1
URFA ŞEDADİ AŞİRETİ
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -12
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -11
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -10
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -9
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -8
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -7
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -6
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -5
KUDÜS FATİHİ SELAHADDINİ EYYUBİ -3
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -2
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -4
KUDÜS FATİHİ SELAHADDİNİ EYYUBİ -1
IRKÇI SİYONİZME KARŞI BİRLİK
EMPERYALİZM KÜLTÜRÜMÜZE DE ZARAR VERİYOR
İZMİR FARKLI BİR ŞEHİR
TOPLUMSAL SAGLIKTA ÇÖZÜM GEREKİYOR
URFADA ÇEVRE GÖNÜLLÜSÜ BİR GARİBAN
EMPERYALİST DEVLETLETLERİN OYUNU
YAKIN GELMEK
YENİ BİR SİSTEM YENİ DÖNEM
YASALAR UYGULANMAK İÇİN ÇIKAR
BİRLİK BERABERLİK DÖNEMİ
BAHAR GELDİ ÇİÇEKLER SOLMASIN
BELEDİYE'NİN ÖNEMLİ BİR GÖREVİ DENETLEMEDİR
8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜ
ADALET MÜLKÜN TEMELİDİR
ŞANLIURFA SAĞLIK HİZMETLERİ YETERSİZ
DEMOKRASİ VAZGEÇİLMEZ BİR DEĞERDİR
ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ REFERANDUMU
URFA'DAN TARİHİ KISSALAR (5)
URFA’DAN TARİHİ KISSALAR (4)
URFA'DAN TARİHİ KISSALAR (3)
URFA’DAN TARİHİ KISSALAR (2)
URFA’DAN TARİHİ KISSALAR (1)
İNSAN OLMAK
URFA ABACI SANATININ SON USTASI
URFA'NIN ESKİ KIŞLARI
KOLOMBİYA BARIŞININ VERDİĞİ DERS
KEYFİ 112 ARAMALARI
TUNUS'TA SİYASAL İSLAM TARTIŞILIYOR
DARBEYE HAYIR YAŞASIN DEMOKRASİ (1)
SURİYELİ MÜLTECİLERE VATANDAŞLIK
FAKIBABAYI ANLAMAK GEREKİYOR
URFANIN ESKİ YAZ RAMAZANLARI
URFA VELİLERİNDEN BAZI MENKIBELER(2)
URFA VELİLERİNDEN BAZI MENKIBELER (1)
URFA'DA UYUŞTURUCU SALGINI ARTIYOR
GEÇMİŞTEN DERS ALMAK
EMEKLİ SORUNLARI
HANGİ ENSAR VE MUHACİR
HANGİ İSLAM 2
HANGİ İSLAM-1
URFA'NIN BAZI TARİHİ MESELLERİ 2
URFA’NIN BAZI TARİHİ MESELLERİ -1
URFA EFSANELERİ
YARGI BAĞIMSIZLIĞI İHLAL EDİLİYOR
KÜRT SİYASİ HAREKETİ HAKKINDA
TERÖRÜN NEDENLERİ İNCELENMELİ
ÇÖZÜM SÜRECİNDEN ÇÖZÜMSÜZLÜĞE GİDİŞ
YENİURFA
Ulusal Gazeteler
Yazarlar
Bizim Gazete
Alıntı Yazarlar
Anketler
Şanlıurfa Büyükşehir ve ilçe belediye başkanları başarılı mı?
Puan Durumu
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
Özlü Sözler
En büyük ibadet topluma hizmet etmetir…


Hacı Bektaşı Veli
Bir Hadis
İslâm, güzel ahlâktır.


MEVLANA (R.A)
Nöbetçi Eczane


Nöbetçi eczanlerle ilgili detaylı bilgi için lütfen tıklayın.

Arşiv
Modül 1

Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.

Haber Yazılımı