AHMET NAS
Köşe Yazarı
AHMET NAS
 

SAFİYANE & TEK BAŞINA SANATHANE (2. Bölüm)

[Makalemizin devamı] Yazı dizimizde ilk bölümümüzün müteakibi olan bu ikinci bölümümüzde mevzubahis sanatkârımızın bestelerini nazariyat(teknik) yapısı bakımından ele alacağız. Safiye KÖTEN eserleriyle karşılaşıldığı zaman müzik enformasyonundan anlasın anlamasın dinleyici kulağında hafif batı müziği çınladığını idrak eder. Global avrupai altyapılar var, bu melodi tarzına ruhunu da kattığından herkesin özlediği 90'lar soundunun samimiyetiyle geliyor kulaklara. Çağdaş altyapılar kullanılmasına rağmen "Çocuklar Solmasın" adlı eserinde azeri yöremizde sık kullanılan Türk Müziğinde Frenkçin Usül olarak adlandırılan 12/8'lik ritim var. Bu şekilde bir harmanla da bir ayağını garba basarken bir ayağını da Kafkaslarda öz topraklara koyarak hem gelecek hem geçmiş üzerinde zül cenaheyn(çift kanatlı) duruş sergiliyor. Brassları (Nefeslileri) duymak mümkün aranağmelerde. Nefes(deyiş) mistik bir kavramdır. Bandovari olması kutsiyetinden bir şey kaybettirmez. Can kulağıyla duyanların tüylerini diken diken etmeye yeter. "Sevgiliden Öte" şarkısında özellikle nakaratında Latin Amerika menşeili Ska müziğini arz etmiş. Bu türe ülkemizde Akdeniz Müziğinin kadim sesi Ege'nin dışında evvelden hiç rastlamamıştım. Geçmişte popüler sanatçılar, uçağa biner gider yurtdışında kalır araştırır sanat akımlarını ülkeye öyle getirirmiş. Misalen Fikret HAKAN bu metodla Twist dansını yurdumuza taşımış, kendi hatları sert olduğundan daha komedyen olan Öztürk SERENGİL ile lanse etmişlerdir bu akımı. Safiye KÖTEN de Ska müziği formlu bestesiyle bu müzik türünü ülkemize taşıdığı için (yani kültür transferi için) minnettarız emeğinden ötürü ülke müziğimizin zenginleşmesi adına. Eser arasazlarında ve sonlarındaki improvizeler(doğaçlamalar) ayrı bir ambiyans katıyor kayıtlara. Şarkıların gidişat düzülümünde nota ses aralıklarında uçurum yok popüler müziğin illa bağlantılara vurguyla sevdirme çabasından uzak. Yine de A ve B bölümleri & nakarat akılda kalıyor ruha dokunan efsunlu nağmeleriyle. (devam edecek)
Ekleme Tarihi: 18 Ekim 2023 - Çarşamba

SAFİYANE & TEK BAŞINA SANATHANE (2. Bölüm)

[Makalemizin devamı]

Yazı dizimizde ilk bölümümüzün müteakibi olan bu ikinci bölümümüzde mevzubahis sanatkârımızın bestelerini nazariyat(teknik) yapısı bakımından ele alacağız.

Safiye KÖTEN eserleriyle karşılaşıldığı zaman müzik enformasyonundan anlasın anlamasın dinleyici kulağında hafif batı müziği çınladığını idrak eder.

Global avrupai altyapılar var, bu melodi tarzına ruhunu da kattığından herkesin özlediği 90'lar soundunun samimiyetiyle geliyor kulaklara.

Çağdaş altyapılar kullanılmasına rağmen "Çocuklar Solmasın" adlı eserinde azeri yöremizde sık kullanılan Türk Müziğinde Frenkçin Usül olarak adlandırılan 12/8'lik ritim var. Bu şekilde bir harmanla da bir ayağını garba basarken bir ayağını da Kafkaslarda öz topraklara koyarak hem gelecek hem geçmiş üzerinde zül cenaheyn(çift kanatlı) duruş sergiliyor.

Brassları (Nefeslileri) duymak mümkün aranağmelerde. Nefes(deyiş) mistik bir kavramdır. Bandovari olması kutsiyetinden bir şey kaybettirmez. Can kulağıyla duyanların tüylerini diken diken etmeye yeter.

"Sevgiliden Öte" şarkısında özellikle nakaratında Latin Amerika menşeili Ska müziğini arz etmiş. Bu türe ülkemizde Akdeniz Müziğinin kadim sesi Ege'nin dışında evvelden hiç rastlamamıştım.

Geçmişte popüler sanatçılar, uçağa biner gider yurtdışında kalır araştırır sanat akımlarını ülkeye öyle getirirmiş. Misalen Fikret HAKAN bu metodla Twist dansını yurdumuza taşımış, kendi hatları sert olduğundan daha komedyen olan Öztürk SERENGİL ile lanse etmişlerdir bu akımı.

Safiye KÖTEN de Ska müziği formlu bestesiyle bu müzik türünü ülkemize taşıdığı için (yani kültür transferi için) minnettarız emeğinden ötürü ülke müziğimizin zenginleşmesi adına.

Eser arasazlarında ve sonlarındaki improvizeler(doğaçlamalar) ayrı bir ambiyans katıyor kayıtlara.

Şarkıların gidişat düzülümünde nota ses aralıklarında uçurum yok popüler müziğin illa bağlantılara vurguyla sevdirme çabasından uzak. Yine de A ve B bölümleri & nakarat akılda kalıyor ruha dokunan efsunlu nağmeleriyle.
(devam edecek)

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yeniurfagazetesi.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.