Hüseyin  Zerraki
Köşe Yazarı
Hüseyin Zerraki
 

İSLAM DÜNYASINDA İLK KURULAN ALEVİ DEVLETİ FATIMİLERDE NİKABET TEŞKİLATI !

Abbasi hilafeti zamanında kurulan Büveyhi sultanlığı ve Büyük selçuklu devleti bünyesinde de Nikabet Teşkilatı vardı.Bu devletler ismen de olsa Abbasi Hilafetine bağlı devletlerdi.Büveyhiler H.334-M.945 te Bağdat'a girmişler,H.447/M.1055 tarihine kadar adlarına hutbe okunmuştur.Aslında kesin çizgilerle Abbasilerden bunları ayırmak doğru değildir.Nakiblerin tayinlerinden yine son onay halifelerce yapıliyordu.Bu sabeple Büveyhiler ve Büyük selçuklular'ı ayrı ayrı anlatma gereğini duymadım.Fatimiler ise H.297/M.909 da RAKKA'DA Abbasi Hilafeti'nden bağımsız Şİİ Hilafeti olarak kuruldu.H.569/M.1171 başlarında Eyyübiler tarafında yıkıldılar-devletleri ortadan kaldırıldı.İslam dünyasında Nikâbette ilk değişiklik bunlarca yapıldı.Fatimiler seyyid ve şerif adını yalnız Haseni ve Hüseynilere kasr ettiler.Bundan artık bundan böyle Hz.Ali'nin Kardeşleri cafer,Akil ve Hz.Abbas'ın soyunda gelenlere seyyid ve şerif sayılmiyacaktır.Abbasi soyunda olanlar için Fatimilerin Nakib ve Nakibü'l-eşraflarar tayin etmediler.Hz.Hasan ve Hz.Hüseyin neslinde olsnlar için Nakibü'l'eşrâflar tayin ediliyordu.Ebu'l Hasan Ali b.İbrahim (ölm.H.401)Mısır'da Talibi Nakibü'l eşraf idi.Nakiblerde aranan şartlar,hemen hemen Abbasiletkinin ayni idi.Nakibü'l eşraflar ilmiyeye mensup kimselerdi.Ebu Abdullah Muhammed b.Hüseyin el ürmevi (ölm.H.650/M.1252) Kazaskerlik ve Elçilik vazifelerinde de bulunmuş,Fatimilerin Mısır'daki Nakibü'l-eşraflarından biridir.Dımaşk kadısı olarak bilinen Muhammed b.Hüseyin (ölm.H.408/M.1017) ayni zamanda Şam'da Fatımi Hakimiyetinde Nakiblik yapmıştı Sonuç olarak şunları söyliyebilirim;Fatimilerde Nikabet-Nakibü'l-eşrâflık kurumu  Hz.Hasan ve Hz.Hüseyin soyundan olanlar içindi.Nakibler Halifelerin değişmesinde yerinde kalması uygun görülürse ibkâ edilir ve kendileri için bir ibkâ fermanı yazılırdı.Buradan hareketle ilk tayinde de Nikabet menşurlarının yazıldığını anlaşılmıştır.Nakibler ilmiye sınıfından,hatta Nakiblikle birlikte kadılık ve hatiplik görevlerini üstlenmişlerdir.Abbasilerde olduğu gibi elçilik-te yapan kimselerdi.Bu makam babadan oğula geçebilirdi.Nakibü'l eşrafların Halifelerin yanında değeri büyüktü.Halifelerin cüluslarında bayram namazlarında ve bayram tebrikinde Nakibü'l-eşraf halifeyle birlikte olur,ayni camide bulunur ve onun bayramını tebrik ederdi.
Ekleme Tarihi: 06 Temmuz 2023 - Perşembe

İSLAM DÜNYASINDA İLK KURULAN ALEVİ DEVLETİ FATIMİLERDE NİKABET TEŞKİLATI !

Abbasi hilafeti zamanında kurulan Büveyhi sultanlığı ve Büyük selçuklu devleti bünyesinde de Nikabet Teşkilatı vardı.Bu devletler ismen de olsa Abbasi Hilafetine bağlı devletlerdi.Büveyhiler H.334-M.945 te Bağdat'a girmişler,H.447/M.1055 tarihine kadar adlarına hutbe okunmuştur.Aslında kesin çizgilerle Abbasilerden bunları ayırmak doğru değildir.Nakiblerin tayinlerinden yine son onay halifelerce yapıliyordu.Bu sabeple Büveyhiler ve Büyük selçuklular'ı ayrı ayrı anlatma gereğini duymadım.Fatimiler ise H.297/M.909 da RAKKA'DA Abbasi Hilafeti'nden bağımsız Şİİ Hilafeti olarak kuruldu.H.569/M.1171 başlarında Eyyübiler tarafında yıkıldılar-devletleri ortadan kaldırıldı.İslam dünyasında Nikâbette ilk değişiklik bunlarca yapıldı.Fatimiler seyyid ve şerif adını yalnız Haseni ve Hüseynilere kasr ettiler.Bundan artık bundan böyle Hz.Ali'nin Kardeşleri cafer,Akil ve Hz.Abbas'ın soyunda gelenlere seyyid ve şerif sayılmiyacaktır.Abbasi soyunda olanlar için Fatimilerin Nakib ve Nakibü'l-eşraflarar tayin etmediler.Hz.Hasan ve Hz.Hüseyin neslinde olsnlar için Nakibü'l'eşrâflar tayin ediliyordu.Ebu'l Hasan Ali b.İbrahim (ölm.H.401)Mısır'da Talibi Nakibü'l eşraf idi.Nakiblerde aranan şartlar,hemen hemen Abbasiletkinin ayni idi.Nakibü'l eşraflar ilmiyeye mensup kimselerdi.Ebu Abdullah Muhammed b.Hüseyin el ürmevi (ölm.H.650/M.1252) Kazaskerlik ve Elçilik vazifelerinde de bulunmuş,Fatimilerin Mısır'daki Nakibü'l-eşraflarından biridir.Dımaşk kadısı olarak bilinen Muhammed b.Hüseyin (ölm.H.408/M.1017) ayni zamanda Şam'da Fatımi Hakimiyetinde Nakiblik yapmıştı

Sonuç olarak şunları söyliyebilirim;Fatimilerde Nikabet-Nakibü'l-eşrâflık kurumu  Hz.Hasan ve Hz.Hüseyin soyundan olanlar içindi.Nakibler Halifelerin değişmesinde yerinde kalması uygun görülürse ibkâ edilir ve kendileri için bir ibkâ fermanı yazılırdı.Buradan hareketle ilk tayinde de Nikabet menşurlarının yazıldığını anlaşılmıştır.Nakibler ilmiye sınıfından,hatta Nakiblikle birlikte kadılık ve hatiplik görevlerini üstlenmişlerdir.Abbasilerde olduğu gibi elçilik-te yapan kimselerdi.Bu makam babadan oğula geçebilirdi.Nakibü'l eşrafların Halifelerin yanında değeri büyüktü.Halifelerin cüluslarında bayram namazlarında ve bayram tebrikinde Nakibü'l-eşraf halifeyle birlikte olur,ayni camide bulunur ve onun bayramını tebrik ederdi.

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yeniurfagazetesi.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Diğer Yazıları

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.