NECDET ŞANSAL
Köşe Yazarı
NECDET ŞANSAL
 

ESKİ URFA TARİHİ VE KÜLTÜRÜ -22

Urfa’da M.S. İkinci ve üçüncü yüzyılda Hıristiyan dini inancı erken bir mezhep farklılığına gittiği anlaşılıyor. Kilisede iki ayrı görüş öne çıkıyor. Bunlardan biri Bardaysan’nın temsil ettiği Hıristiyan inancı ile birlikte akıla, bilime, araştırmaya önem veren bir düşünce öncülüğüdür. Diğeri ise Ewsiyobos ve Afram’ın temsil ettiği katıksız, şek şüphesiz Hıristiyan inancıdır. Bu iki görüş ve inanç bir türlü uzlaşamıyordu. Bardaysan ekolu Urfa’da tutuluyordu. Afrem bu din adamının adının diğer okunuşunun bir harf değişikliği ile Efram da denildiğini belirtelim. Efram Mısırda kaldığı 8 yılda Urfa Bardaysancı ekolunun bir benzeri olan Ariusçu inancı ile mücadele etti. Burada biraz Arius M.S. 256-336 yılları arasında Mısır’da yaşamış Libya kökenli bir Hıristiyan elol sahibi çileci bir din adamıdır. Diğer Hırıstiyan mezhepleriyle aralarında belirgin çelişkiler vardır. Arius teslis inancı yani üçlü tanrı inancını kabul etmiyordu. Allah’ın varlığına kesin bir inancı vardı. Ama İsa’nın tanrı veya tanrının oğlu olduğu görüşüne katılmıyordu. İsa’nın peygamber olduğundan şüphesi yoktu. Ancak İsa tanrı değildir diyordu. Bizim burada bu konuda yorum yapmamız doğru olmaz. Yorumu ve analizi okuyuculara ve tanrı bilimle uğraşan Hıristiyan din ve bilim insanlarına bırakmalıyız. Aryanizm olarak ta adlandırılan bu öğreti ve inancı Avrupa dahil geniş bir coğrafya’ya yayılmış, sonra Katolik devletlerin askeri gücüyle yayılması önlenmiş ve bastırılmıştır. Arius düşüncesi, önde gelen bir din adamı M.S. 185-254 yılları arasında yaşamış, din adamı ve düşünür İskenderiyeli Origenese dayanır. Bu tanrı bilimci tanrı ile İsa’yı özdeşleştirmenin doğru olmadığını, din ve felsefenin birlikteliğini savunuyordu. Afrem Mısır’da yaygın olan Arius felsefesiyle sürekli mücadele etmiştir. Bunun başarılı olması Kıpti dili kendisine tanrı tarafında mucizeli bir şekilde verildiği söylenir. Böylece karşıt Arius inanca başarılı vaazlar verdi. Mısırdan sonra ayrılarak Kayseri’ye gelir. Burada Kilise kendisini papaz yapmak istedi, ama o bu görevi kabul etmeyerek daha aşağıda bir görev olan Diyakonluğu kabul etti. Tarih araştırmacılarının bazılarına göre Kayseri’de 15 gün kaldıktan sonra Urfa’ya gelir. Devam edecektir
Ekleme Tarihi: 14 Aralık 2021 - Salı

ESKİ URFA TARİHİ VE KÜLTÜRÜ -22

Urfa’da M.S. İkinci ve üçüncü yüzyılda Hıristiyan dini inancı erken bir mezhep farklılığına gittiği anlaşılıyor. Kilisede iki ayrı görüş öne çıkıyor. Bunlardan biri Bardaysan’nın temsil ettiği Hıristiyan inancı ile birlikte akıla, bilime, araştırmaya önem veren bir düşünce öncülüğüdür. Diğeri ise Ewsiyobos ve Afram’ın temsil ettiği katıksız, şek şüphesiz Hıristiyan inancıdır. Bu iki görüş ve inanç bir türlü uzlaşamıyordu. Bardaysan ekolu Urfa’da tutuluyordu. Afrem bu din adamının adının diğer okunuşunun bir harf değişikliği ile Efram da denildiğini belirtelim. Efram Mısırda kaldığı 8 yılda Urfa Bardaysancı ekolunun bir benzeri olan Ariusçu inancı ile mücadele etti. Burada biraz Arius M.S. 256-336 yılları arasında Mısır’da yaşamış Libya kökenli bir Hıristiyan elol sahibi çileci bir din adamıdır. Diğer Hırıstiyan mezhepleriyle aralarında belirgin çelişkiler vardır. Arius teslis inancı yani üçlü tanrı inancını kabul etmiyordu. Allah’ın varlığına kesin bir inancı vardı. Ama İsa’nın tanrı veya tanrının oğlu olduğu görüşüne katılmıyordu. İsa’nın peygamber olduğundan şüphesi yoktu. Ancak İsa tanrı değildir diyordu. Bizim burada bu konuda yorum yapmamız doğru olmaz. Yorumu ve analizi okuyuculara ve tanrı bilimle uğraşan Hıristiyan din ve bilim insanlarına bırakmalıyız. Aryanizm olarak ta adlandırılan bu öğreti ve inancı Avrupa dahil geniş bir coğrafya’ya yayılmış, sonra Katolik devletlerin askeri gücüyle yayılması önlenmiş ve bastırılmıştır. Arius düşüncesi, önde gelen bir din adamı M.S. 185-254 yılları arasında yaşamış, din adamı ve düşünür İskenderiyeli Origenese dayanır. Bu tanrı bilimci tanrı ile İsa’yı özdeşleştirmenin doğru olmadığını, din ve felsefenin birlikteliğini savunuyordu. Afrem Mısır’da yaygın olan Arius felsefesiyle sürekli mücadele etmiştir. Bunun başarılı olması Kıpti dili kendisine tanrı tarafında mucizeli bir şekilde verildiği söylenir. Böylece karşıt Arius inanca başarılı vaazlar verdi. Mısırdan sonra ayrılarak Kayseri’ye gelir. Burada

Kilise kendisini papaz yapmak istedi, ama o bu görevi kabul etmeyerek daha aşağıda bir görev olan Diyakonluğu kabul etti. Tarih araştırmacılarının bazılarına göre Kayseri’de 15 gün kaldıktan sonra Urfa’ya gelir. Devam edecektir

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yeniurfagazetesi.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.